DOT – A GUMIABRONCSOK GYÁRTÁSÁNAK DÁTUMA
Mint minden terméknek, az abroncsnak is megvan a gyártási dátuma , amelyet a DOT rövidítés jelöl, és az abroncs oldalfalán van feltüntetve. Ez az adat négy számjegyből áll, 3520 , amelyek közül az első két számjegy, azaz a 35 a hetet , az utolsó két számjegy, azaz a 20 pedig azt az évet jelöli, amikor a gumiabroncsot gyártották. A fenti esetben az abroncs 2020 35. hetében készült. Új gumi vásárlásakor azonban nem kell aggódnia a DOT adatok miatt. Manapság egyre inkább előtérbe kerül az a trend a sofőrök körében, hogy nagyon bíznak a vásárolt gumiabroncsok DOT-jában. És nem ritka, hogy ezek a sofőrök a vásárlás événél régebbi DOT abroncsaikat réginek, a gumikat pedig úgymond „elöregedetnek” tartják.
Azonban be kell látni , hogy a gumiabroncsok nem élelmiszerek . A legtöbb vezető gumiabroncsgyártó, mint például a Continental, a Michelin vagy a Goodyear egyetért abban, hogy a nem használt (új) gumiabroncsok megfelelő tárolása esetén a gyártástól számított 3-5 évig újnak tekinthetők. A gumiabroncsok megfelelő tárolása jelentősen meghosszabbíthatja azok élettartalmát . A megfelelően tárolt, használaton kívüli gumiabroncsok tulajdonságai a gyártástól számított 5 évig nem változnak jelentősen , mivel gyártásuk során a gumiabroncsokat öregedéstől és elhasználódástól védő anyagok (fokozatosan felszabaduló szerek) kerülnek a keverékbe. Ezért ha új, eddig nem használt gumiabroncsot vásárol, akkor sem kell aggódnia, hogy felszereli őket járművére, még akkor sem, ha gyártási évük régebbi, mint az aktuális vagy az előző év.
A vásárolt új gumiabroncsok leggyakoribb gyártási éve általában az előző év . Tehát, ha 2021-ben vásárol gumiabroncsokat, akkor nagy valószínűséggel 2020-as gyártási évjáratú gumikat fog kapni. Miért van ez? Ugyanis a gyártásban elterjedt, hogy már ősszel (például 2020 őszén) elkezdik gyártani a nyári gumikat, de az autósok közvetlenül a nyári szezon előtt, tehát csak a következő tavasszal, 2021-ben veszik meg őket. gyártási folyamatok és technológiák (reagensek és speciális anyagok), de a gumiabroncsok még több év elteltével is újszerűek lesznek . Ezt még a brit BS AU 50 szabvány is megerősíti, amely szerint a megfelelően tárolt új gumiabroncsok a gyártástól számított 6 év elteltével is újnak tekinthetők. A gyártó Continental még teszteket is végzett ezzel a problémával. Az eredmények azt mutatták, hogy még a professzionális tesztpilóták sem észleltek különbséget a kezelhetőségben a frissen gyártott és az 5 éve gyártott, de megfelelően tárolt gumiabroncsok között. Így egy gumiabroncs a gyártási dátuma után még igazán sokáig újnak tekinthető. A gumiabroncs csak akkor kezd el igazán öregedni, ha felszereljük a járműre . Ekkor kezdenek rá hatni olyan külső tényezők, mint az időjárás, a normál használat vagy a kisebb mechanikai sérülések. És meddig bírja a gumiabroncs a járművön? A felsorolt vezető gumiabroncsgyártók ajánlásai szerint a gyártás időpontjától számított 10 évnél régebbi használt gumiabroncsot ki kell cserélni, függetlenül annak kopásától vagy egyéb sérülésétől. Csak az abroncs gyártási dátumától számított ezen idő elteltével észlelhet változást járműve közúti viselkedésében, például hosszabb fékút, alacsonyabb tapadás vagy magasabb üzemanyag-fogyasztás. A gumiabroncs mechanikai sérülésének és a futófelület repedésének valószínűsége a 10 éves kor elérése után kezd növekedni.
A gumiabroncsok a tényleges használat során öregszenek a legtöbbet, ami elsősorban a keveréktől , a futófelület mintázatától, a guminyomástól vagy az út típusától , amelyen főként közlekedik (város, autópálya, hegyi köves utak) függ. Ám a jármű és így a használt gumiabroncsok elmulasztása lényegesen jobban károsítja őket. Ez az eset áll fenn, ha a parkoló járművet nem használják, és hosszan tartó használata idővel deformálhatja és károsíthatja az abroncsokat. Ugyanez vonatkozik a nem használt gumiabroncsok nem megfelelő tárolására is. Hogyan kell tehát helyesen tárolni őket, hogy élettartamuk minél hosszabb legyen? Az új gumiabroncsok megfelelő tárolásán az abroncsgyártók azt értik, hogy azokat száraz és hűvös helyen tárolják, közvetlen napfénytől és , vegyszerektől vagy ózonforrásoktól távol. Raktárainkban minden abroncsot az abroncsgyártók szabványai szerint tárolunk , hogy a lehető leghosszabb ideig megőrizzék eredeti tulajdonságaikat.
Ha azonban otthon tárolja a használt gumiabroncsokat, mindig kellően fel kell készítenie őket erre a szezonális tárolásra. Mindenekelőtt a durva szennyeződéseket (kövek, sár, vegyszerek stb.) kell eltávolítani az abroncsokról, de alaposan meg kell tisztítani szivaccsal, langyos vízzel, vagy megfelelő gumitisztítóval. Az ilyen kezelés után az abroncsokat alaposan meg kell szárítani. Az abroncsok szezonális tárolásra való alapos előkészítése után tárolhatja azokat, de meg kell különböztetni, hogy felnire szerelve vagy felni nélkül tárolja a gumiabroncsokat. A felni nélküli abroncsokat függőleges helyzetben tárolja egymás mellett, miközben azt javasoljuk, hogy időnként fordítsa meg őket, hogy az abroncs súlya ne csak az abroncs egy részére háruljon át a teljes tárolási idő alatt. A felnire szerelt abroncsokat legjobban vízszintes helyzetben, egymásra rakva tároljuk az ún. kémény, lehetőleg két-két gumiabroncs. Nem ajánlott függőleges helyzetben tárolni, mivel a felni súlya deformálódhat az abroncson. A tárcsás abroncsok felakasztva is tárolhatók. A tároláshoz célszerű speciális gumiabroncs-zsákokat is használni (a legtöbb gumijavító műhelyben beszerezhető), amelyek megóvják az abroncsokat a külső hatásoktól, például fénytől, portól és egyéb szennyeződésektől. Annak érdekében, hogy gumiabroncsait valóban biztonságosan és mindig szakszerűen tárolják, javasoljuk, hogy ezt a tevékenységet bízza egy gumiszervizre. A szezonális gumitárolás ma már gyakori kiegészítő szolgáltatás, amelyet a gumijavító műhelyek túlnyomó többsége nyújt.